Tuesday, October 12, 2010

NikmatMu yang Tak Terhingga

Saya nak share pengalaman sebenar saya yg sukar utk dilupakan sampai sekarang. Moga boleh menjadi pedoman untuk semua pembaca2 sekalian.

Lepas je habis universiti, saya bekerja di sebuah firma besar di Malaysia. Memang ternama la firma ni.. Gaji pun mantap. Start kerja pkl 8.30 pagi, habis pkl 5.30 petang. Tapi waktu tu saya jarang tepati masa tu. Mula2 kerja mmg punctual. Tapi lepas setahun dua, mula naik tocang. Masuk kerja pukul 10 pagi.. alasannya sebab saya selalu balik lambat, stayback smpi pukul 10 - 12 malam. Meeting tak habis2, kadang2 tu dr pagi sampai ke petang. Larut sampai malam pun ade... Time solat, stop sekejap.. Tapi solat pun, tau2 je la.. macam katok ayam. Setiap akhir bulan, seronok giler dapat gaji.. Shopping, travelling merata2.. macam2 lagi. Tapi saya xpernah puas..

Satu hari, saya amik cuti.. p uruskan hal2 dunia. Time Zohor dah nak masuk, so saya singgah jap kat satu masjid di KL. Bila sampai, xmasuk lagi waktu zohor. Duduk jap rehat dlm masjid. Tiba2, azan bergema. Sayup je.. terus masuk ke kalbu. Saya rasa seronok sgt waktu tu.. Tak terucap dgn kata2. Xpernah rasa mcm tu skali.. tenang.. damai...Saya pun ikut sekali solat berjamaah..

Malam tu, saya start balik baca Quran.. baca terjemahan Hamka. Dulu, masa zaman sekolah menengah, setiap hari baca Quran, sebab sekolah agama.. Tapi sejak kerja, xde masa.. balik malam2. So, time tu amik masa baca Quran.. Ya Allah.. tenang sungguh rasanya. Mulai hari tu, saya mula dekatkan diri kpadaNya.. Ikut balik semua perintahNya.. Dah masuk kerja awal.. balik xkisah pkl berapa...

Alhamdulillah.. beberapa bulan lepas tu, saya dpt offer job baru. Mmg saya dah lama mengidam job ni. Gaji xde la setinggi kat tempat lama. Tapi, bile pk cita2, tambah plak dgn time flexibility, saya pun terima job tu.. Kat tempat kerja baru, saya jmpa ramai kawan2 baru.. kebanyakannya mmg boleh kata dlm tahap mu'min la.. bukan setakat muslim biasa.. sebab org islam xsemestinya dia beriman.. Sejak dr tu, saya rasa dekat denganNya... Alhamdulillah.. atas petunjukMu Ya Allah... Makin byk nikmat yg KAU berikan..

Betul la org kata... bila kita cuba dekat denganNya, DIA akan berlari terus dapatkan kita...
DIA lah pencipta sekalian alam.. Maha pengampun, Maha mengasihani, Maha Pemurah, Maha Penyayang..
Cuba la dekati DIA dgn sebenar2nya.. anda akan rasakan sesuatu yg amat luar biasa..

No comments:

Post a Comment