Tuesday, October 12, 2010

Susahnye Mencari Suami yang Soleh!

Pasti semua orang mahukan teman hidup yg soleh dan solehah.. Sama la juga seperti saya. Amat sukar untuk mencari suami yang soleh. Yang Islam, memang ramai. Tapi yang benar2 beriman?

Pernah satu ketika, semasa di zaman universiti, saya ada berkenalan dgn seorang lelaki, baik orangnye... Bijak.. Teliti.. Dari keluarga yg baik2 dan kaya.. Tapi setelah lama berkawan, katanya saya bukanlah sesuai untuknye. Sebabnya.. banyak sangat pantang larang saya.. Antaranya.. (1) tak boleh berdua2an.. (2) tak suka tgk ahli keluarga xtutup aurat.. (3) tak nak labur dlm pelaburan yg syubhat.. dan banyak lagi..

Dari kata2nya dulu, bila difikirkan balik, saya amat bersyukur kerana tak memilihnya sebagai suami.. Bukannye ape.. Pantang larang tu bukannye dr saya, semuanya dr Allah. Ada hikmah disebaliknya. Pada yang mengerti, akan faham semuanya.. Jangan hampiri zina (berdua2an tu kan macam nak menghampiri zina). Ikut perintahNya.. Jangan amik wang haram. Jangan makan riba'. dan banyak lagi...

Moga2, saya dijodohkan dengan suami yg soleh... yang boleh membimbing ke jalan yg benar. yang mencintai DIA lebih dari segala-galanya.. dan yang boleh mendidikku untuk mencintaiNYA lebih dr segala-galanya... Amin...

No comments:

Post a Comment